Friday 10 February 2012

Nabi Terakhir~ Wujudkah CINTA kita kepadanya..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang..

Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat ilahi dengan rahmat dan kasih sayang-Nya kita masih bernyawa di bumi ciptaan-Nya, kita masih lagi makan dengan rezeki-Nya, kita masih lagi hirup udara segar untuk terus hidup menjadi hamba dan manusia yang bersyukur dengan kenikmatan ini, insya Allah..

"Amat beruntung bagi orang-orang yang mengetahui.."

Selawat dan salam kepada junjungan kita yang mulia, Nabi Muhammad SAW. Di utus Allah SWT kepada umat akhir zaman untuk merungkai segala permasalahan dan perselisihan manusia dan mengikuti jalan yang benar sehingga hari ini.. Allahuakbar!!

" Manusia itu adalah umat yang satu (selepas timbul perselisihan), maka Allah mengutuskan para Nabi, sebagai pemberi berita gembira dan pemberi peringatan dan Allah menurunkan bersama mereka kitab dengan benar, bagi memberi keputusan antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang kitab itu melainkan orang yang di datangkan mereka kitab, iaitu selepas didatangkan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, kerana dengki antara mereka sendiri. Maka, Allah memimpin orang-orang yang beriman kepada kebenaran yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak-Nya dan Allah selalu memberi petunjuk kepada orang-orang yang dikehendakinya ke jalan yang lurus "
(Al-Baqarah:213)

Manusia itu pada asalnya mengikut petunjuk agama sebenar. Mereka bertelingkah, lalu melakukan kejahatan di bumi dengan menentang jalan yang sebenar. Ada diantara mereka mencipta jalan sendiri. Kekufuran dan tipu daya syaitan menyebabkan mereka lupa atau sengaja melupakan jalan Allah. Maka, disinlah peranan Nabi yang Allah SWT utuskan untuk mengembalikan mereka ke jalan yang sebenar di samping pembawa berita gembira dan peringatan.


Gambar hiasan sebagai peringatan.. :)
Berikutan peristiwa hari kelahiran Nabi Muhammad SAW pada 12 Rabiulawal, Nisa Sg. Besar menyeru kepada ayahanda, ibunda, sahabat-sahabat, rakan taulan bersama mempraktikkan salawat dan salam kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW bukan pada kelahiran baginda sahaja kita berselawat, tetapi bila-bila masa dan dimana sahaja kita berada. Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad.

Teringat satu peristiwa di mana seorang sahabat berkejar untuk memenuhi jemputan Majlis sebagai seorang penceramah. Dalam masa yang singkat, perjalanan berjalan sangat lancar menerusi lampu hijau yang sentiasa tersedia untuknya meneruskan perjalanan. Alhamdulillah dengan berkat selawat yang selalu bermain dibibirnya, ia menjadi pemudah di dunia dan insya Allah menjadi syafaat untuknya di akhirat kelak..

Istiqamah selawat padanya, Bersama merasai perit jerih Baginda pada jalan Dakwah ini,
Yang berliku dan beronak duri,
Kitalah penyambung warisan Nabi,
Al-Quran dan Al-Sunnah
Pembimbing Umat manusiawi,
kelak kita akan bertemu utusan Rabbul Izzati.. Insya Allah..

Wallahua'alam..



No comments:

Post a Comment